Konsten att påverka - Att sortera i mediabruset

I dag vet alla att vi måste ta hand om vårt avfall på rätt sätt. Nu gäller det att göra det till en vana. Ett beprövat sätt att påverka beteende är reklam och information. Inte minst inom återvinning och miljö. Många har försökt, och flera har lyckats. Ta bara härom året då Returpack fick halva Sverige att gå och nynna ”Pantamera”. Eller Avfall Sveriges kampanj om farligt avfall som vann 2008 års ISWA Communication Award.

Å andra sidan är det många som vill ha vår uppmärksamhet. Och bestämmer sig en internationell läskjätte för att skrika högst, är det svårt för en lokal renhållare att konkurrera. Men visst borde frågan om planetens framtid kunna tränga igenom bruset. Vi menar, den måste ju vara viktigare än att dricka rätt sockrat vatten. Frågan är bara hur det ska gå till i praktiken?

Uppgift

Nivå 1 – Handbok i miljöpåverkan

Granska reklam och information på tema återvinning och miljö. Försök att ta reda på vilken effekt de haft. Fundera på vilka argument som engagerar och vilka kanaler som når fram? Gör en sammanställning över intressanta kampanjer och ge tips om hur man skapar en effektiv återvinningskampanj

Nivå 2 – En egen sopsorteringskampanj

Ta reda på vad som utmärker en framgångsrik återvinningskampanj. Lägg till kunskapen om vilka kanaler och budskap som når fram till er själva. Skapa och genomför utifrån detta en informationskampanj i syfte att få er omgivning att bli bättre sopsorterare. Följ upp och redovisa resultatet.

Att börja fundera kring!

Var hittar vi information – och vad får oss att lyssna?
  • Vilka kanaler söker ni information i? Vilka skulle ni själva informera i?
  • Vilken typ av reklam och information får er att lyssna, engageras och agera?
Hur marknadsför man återvinning och miljö?
  • Vad innehåller normalt reklam och information om återvinning och miljö?
  • Vilka syften har budskapet? Vad vill man att mottagarna ska göra?
Vilka argument får oss att bli bättre sopsorterare?
  • Vilka återvinningskampanjer har gett störst resultat? Vad berodde det på?
  • Vilka återvinningskampanjer minns ni själva? Hur och varför påverkade de er?

Förslag till Presentation

Muntlig presentation
Webbsajt
Återvinningskampanj

Första steget

Pantamera – Kampanjsajt för återlämning av flaskor och burkar
Sveriges största miljörörelse – Kampanjmaterial från Avfall Sverige
El-kretsen – Vill få dig att återvinna mer el-avfall
FTI AB – Stefan Holm lär oss sortera mjukplast
Mobilkomposten – Kampanjsajt för inlämning av mobiltelefoner

 

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår